Sensoa International
  • Home
  • Wat we doen
  • Partners
  • Parlementaire groep
  • Nieuws
  • Page d'accueil
  • Ce que nous faisons
  • Partenaires
  • Groupe parlementaire
  • Actualité
  • Homepage
  • What we do
  • Our partners
  • All-party parliamentary group
  • News
  • Home
  • Wat we doen
  • Partners
  • Parlementaire groep
  • Nieuws
  • Page d'accueil
  • Ce que nous faisons
  • Partenaires
  • Groupe parlementaire
  • Actualité
  • Homepage
  • What we do
  • Our partners
  • All-party parliamentary group
  • News

10 duurzame voorstellen voor de implementatie van de 2030 Agenda

8/6/2017

 
België engageerde zich om te rapporteren over de stand van zaken van de uitvoering van de Agenda 2030 met de 17 duurzame ontwikkelingsdoelstellingen tijdens het High Level Political Forum (HLPF) in juli 2017. Deze rapportage mag geen inventarisatie zijn, maar moet meteen voldoende realistische elementen omvatten: waar staat België nu en waar moet het beter? Als middenveld doen we 10 voorstellen om het kompas in de goede richting te zetten*. 
1. Een holistische aanpak
Vertrekkend van de visie van Agenda 2030 en vooral de fundamentele basisbeginselen van deze agenda heeft België de taak om duurzame samenlevingen te bevorderen. De voorgestelde maatregelen moeten een rechtenaanpak, universaliteit en de intergenerationele solidariteit respecteren. Dit betekent een model uitwerken dat uitgaat van de samenhang van de drie dimensies van duurzame ontwikkeling: een economie die ten dienste staat van sociale objectieven, rekening houdende met de grenzen van de planeet.

2. Transformatief 
Business as usual is niet langer een optie. De politieke wil moet er zijn om het beleid om te gooien in functie van lange termijn oplossingen. Vaak is het aantrekkelijker om op korte termijn winst te halen (cfr. discussies grondstoffenverbruik of klimaatontkenning). Opdat de genomen maatregelen in België ook effectief bijdragen aan het bereiken van de doelstellingen waar ook ter wereld, moet ons land haar internationale verplichtingen respecteren, maar ook prioriteit geven aan de deze duurzame ontwikkelingsdoelstellingen die voor België het meest “transformatief” zijn  .

3. Een evenwicht tussen intern en extern beleid 
De Agenda 2030 is een erkenning dat elk land voor dezelfde uitdagingen staat en dat zowel het nationale als internationale beleid in functie van deze gemeenschappelijke agenda moet staan. Het houdt echter ook het risico in dat de SDG’s alle landen – ook de rijke – voorstelt als ontwikkelingslanden en zou kunnen zorgen dat rijke landen zich gaan focussen op hun eigen duurzame ontwikkeling, zich afkerend van problemen in de rest van de wereld. België mag niet in die val trappen. We merken dat ontwikkelingslanden systematisch harder getroffen worden door de globale uitdagingen. Zo hebben de toenemende extreme weersomstandigheden een ontwrichtend effect op de voedselproductie, verslechteren ze toegang tot geschikt water en belemmeren ze levensnoodzakelijke dienstverlening zoals gezondheidszorg. Het is daarom cruciaal dat de externe dimensie ook een plaats krijgt in de uitvoering van de Agenda en in de rapportering specifiek.

4. Een coherent beleid voor duurzame ontwikkeling
Elke politieke beslissing moet doordrongen zijn van het fundamentele principe van “do no harm”. Elke maatregel moet bovendien bijdragen aan de realisatie van de duurzame ontwikkelingsdoelen, rekening houdend met de linken die te maken zijn tussen de verschillende doelstellingen en gericht op de mondiale uitdagingen. Coherentie mechanismen zullen maar efficiënt zijn wanneer er daadwerkelijk politieke wil is. Om Agenda 2030 te kunnen realiseren is het noodzakelijk na te gaan in welke mate er sprake is van een coherent beleid voor duurzame ontwikkeling. Cruciaal daarbij is de integratie van de ontwikkelingsdoelstellingen en de principes van Agenda 2030 in een proces van analyse van de impact van de regelgeving op duurzame ontwikkeling (en dus een hervorming van het RIA proces) en dit op het interfederale niveau.
​
5. Ongelijkheid aanpakken
Voor het wegwerken van ongelijkheid vragen wij de Belgische overheid werk te maken van een eerlijke verdeling van, en gelijke toegang tot, middelen, kansen en inspraak. Herverdeling van middelen gaat hand in hand met de herverdeling van macht (democratische inspraak van mensen in besluitvorming). Hiertoe vragen wij dat de overheid het juiste mechanismen om ongelijkheid weg te werken in alle sectoren introduceert en opvolgt (bv. gelijke toegang tot onderwijs, gezondheidszorg, waardig werk inbegrepen sociale bescherming, loonbeleid, gelijk loon voor gelijkwaardig werk, progressieve belastingen, inspraak ruimte…enz.). En dit voor alle groepen in onze samenleving: vrouwen, mannen, jongeren, migranten, personen met een beperking, … ongeacht hun gender, leeftijd, afkomst of woonplaats. Zonder politieke maatregelen, beleid of mechanismen voor rechtvaardige herverdeling haalt enkel een kleine groep voordeel uit een toegenomen economische groei.

6. Genderdimensie  
Gendergelijkheid en duurzame ontwikkeling veronderstellen elkaar. De genderdimensie van Agenda 2030 is veel ruimer dan enkel het uitvoeren van doelstelling vijf. In iedere doelstelling moet rekening gehouden worden met gendergelijkheid en empowerment van vrouwen en meisjes. Een doorgevoerde genderanalyse van de implementatie van de SDG’s, in nauwe samenwerking met de betrokken stakeholders, is nodig. In deze analyse en vooral ook in het aanreiken van oplossingen en strategieën moet rekening gehouden worden met de aanbevelingen van de VN Commissie Status van de Vrouw. 

7. Samenwerking  
Betrek alle verschillende actoren van de civiele samenleving (niet-gouvernementele organisaties, vakbonden, academici, media, …) op de realisatie van de 2030 Agenda. Biedt hen de mogelijkheden om hun rol als ‘watchdog’ te vervullen. Dit vraagt een vlotte doorstroom van informatie, openheid en communicatie. Optimaliseer de uitwisseling en samenwerking tussen de verschillende (regionale) regeringen, ministeries, administraties en parlementen van België.  Maar bovenal zorg voor gedragen maatregelen om diepe verandering te garanderen. België moet dit jaar gebruiken om SDG zichtbaar te maken, ook voor het brede publiek.  

8. De middelen mogen niet achterblijven 
De internationale financiële architectuur kent een aantal grote obstakels: belastingontwijking, subsidies aan fossiele brandstoffen en niet duurzame industrieën, gebrek aan institutionele democratie, het niet respecteren van internationale engagementen zoals de bijdrage aan de officiële ontwikkelingshulp etc. De VN schatten de extra kost voor de realisatie van Agenda 2030 op  2500 miljard dollar. Naast de beperkte engagementen genomen tijdens de conferentie van Addis Abeba, is er nood aan reële wil om financiering te mobiliseren. Fiscale hervormingen zouden moeten gerealiseerd worden in alle landen, te beginnen bij België. We roepen de Belgische regering ook op om weer het groeipad naar de 0,7 procent van het BNP ten gunste van de ontwikkelingshulp in te zetten, en om de impact te minimaliseren van de Belgisch budgettaire beperkingen op de solidariteit met de bevolking van ontwikkelingslanden.

9. Geschikte indicatoren 
België moet eigen indicatoren aannemen en ontwikkelen om de implementatie van Agenda 2030 te kunnen opvolgen en evalueren. De globale VN indicatoren, de al bestaande indicatoren voor duurzame ontwikkeling en de indicatoren om welvaart buiten BNP te meten, kunnen dit proces inspireren. De eerste aanzet van evaluatie van het Plan Bureau is onvoldoende. Er worden te veel zaken buiten beschouwing gelaten, niet in het minst de inspanningen naar andere landen toe. Bovendien moeten voor alle persoonsgebonden materies deze aangevuld worden met genderindicatoren en/of naar sekse opgesplitste gegevens, alsook het effect op de jeugd. Daarnaast is een kwalitatieve evaluatie nodig. Deze moet uitgaan van overleg en participatie van de civiele organisaties en van democratische betrokkenheid van de parlementen. 

10. Het rapport als het vertrekpunt voor de komende 15 jaar
De National Voluntary Review 2017 moet gezien worden als de baseline; een vertrekpunt voor de vooruitgang die België zal maken in het behalen van de SDGs. Het zal ook aangeven waar België de lat legt voor haar ambitie. Elke stap terug is uit den boze (het principe van “no regress”). België zal moeten aangeven hoe ze voor de 17 doelen in 2030 resultaat wil halen (groeipad). Een ander referentiepunt is het SDG dossier dat werd geschreven door de civiele maatschappij  en aan de hand waarvan zij hun waakhond rol zullen blijven spelen.

*Dit zijn de gezamenlijke aanbevelingen van Platforme2030, waarvan Sensoa deel uitmaakt

Comments are closed.

    Archieven

    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    December 2017
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016

    Categorieën

    All
    11.11.11
    2030 Agenda
    90-90-90
    Aanpak Van Hiv
    Abortus
    Aids
    Alexander De Croo
    Anti Choice
    Anti-choice
    Anticonceptie
    Be-cause Health
    Beleidswerk
    België
    België
    Belgische Ontwikkelingssamenwerking
    Benin
    Besparingen
    Body&Rights
    Campagne
    Countdown2030Europe
    Countdown 2030 Europe
    CPD
    CSW
    Dataverzameling
    DRC
    Duurzame Ontwikkeling
    EDCTP Award
    Empowerment
    EPF
    E Tutorial Body&Rights
    E-tutorial Body&Rights
    Europese Unie
    Financieringskloof
    Fistels
    Fototentoonstelling
    FP2020
    Gender
    Genderactieplan
    Gender Actieplan
    Gendergelijkheid
    Gender Mainstreaming
    Genderstrategienota
    Gezinsplanning
    Gezondheid
    Gezondheidszorg
    GFATM
    Global Gag Rule
    Hiv Epidemie
    Hiv-infecties
    Hiv Preventie
    HIV Vaccin
    HLPF
    Humanitaire Crisis
    IAVI
    ICFP
    Internationale Vrouwendag
    IPM
    IPPF
    Jongeren
    Key Populations
    LGBTI
    Mensenrechten
    Mexico City Policy
    Minister De Croo
    Minister Reynders
    Moedersterfte
    Mozambique
    ODA
    Ongeplande Zwangerschappen
    Parlementaire Delegatie
    Parlementairen Voor De 2030 Agenda
    Peking Actieplatform
    Petitie
    Platforme2030
    Population Action International
    Rapport
    Resolutie Publieke Goederen
    SDG3
    SDG5
    SDGs
    Seksueel Geweld
    Seksueel Grensoverschrijdend Gedrag
    Seksuele En Relationele Vorming
    Seksuele En Reproductieve Gezondheid En Rechten
    Seksuele Gezondheid
    Seksuele Rechten
    Seminarie
    Senegal
    Sensoa
    SGBV
    Share-Net International
    She Decides
    Sleutelgroepen
    SRGR
    SRGR & ODA
    SRGR Onderzoek
    Stigma
    SWOP
    Tienerzwangerschappen
    Toegang Tot Verzorging
    Trump
    UNAIDS
    UNAIDS Strategie 2016-2030
    UNFPA
    UPR
    Vaginale Ring
    Verenigde Naties
    Verenigde Staten
    Verstedelijking
    Video
    Vlaamse Overheid
    Vlaggensysteem
    VN Mensenrechtenraad
    VNR
    VN Top HIV
    Vrouwenkliniek
    Vrouwenrechten
    Wereldaidsdag
    Wereld Anticonceptie Dag
    Wereldgezondheidsdag
    World Association For Sexual Health
    Zanzu
    Zuid-Afrika

    RSS Feed