Wat krijg je als je Antwerpse jongeren en Palestijnse tieners samen zet? Nieuwsgierigheid, herkenning en nederigheid. Daarvan konden we met Sensoa getuige zijn. Op 22 en 23 september organiseerde Sensoa een uitwisseling met UNFPA Palestina voor schoolgaande jongeren uit 15 verschillende Palestijnse scholen in Jeruzalem en een klas leerlingen uit het 6de middelbaar van Koninklijk Atheneum Antwerpen.
De jongeren gingen in dialoog over het leven tijdens de lockdowns – “Mijn leven stond stil” -, hun verwachtingen rond huwelijken en relaties - “Liefde” en “samen tijd doorbrengen” stonden met stip bovenaan – en hun opvattingen met betrekking tot gender en situaties van seksueel grensoverschrijdend gedrag.
De jongeren gingen in dialoog over het leven tijdens de lockdowns – “Mijn leven stond stil” -, hun verwachtingen rond huwelijken en relaties - “Liefde” en “samen tijd doorbrengen” stonden met stip bovenaan – en hun opvattingen met betrekking tot gender en situaties van seksueel grensoverschrijdend gedrag.
Ze bespraken verschillen maar stelden vast dat ze vooral veel gemeenschappelijk hebben. Zo waren ze allen overtuigd dat meisjes in kunnen niet moeten onderdoen voor jongens en dat het voor jongens best oké is om te huilen. Alle jongeren herkenden ook situaties van grensoverschrijdend gedrag en dachten actief na over wat zij zo’n gevallen zouden kunnen doen.
Voor de Antwerpse jongeren was het slikken toen hun Palestijnse peers over het leven tijdens de lockdowns getuigden. Raids in vluchtelingenkampen bleven doorgaan, jongeren zagen de huizen van hun buren gesloopt worden en familieleden kregen te lijden onder administratieve aanhoudingen. Het leven in een context van bezetting maakte de pandemie dubbel zo hard en daar werden de jongeren hier best stil van.
Naast de sessies met jongeren werd uitgewisseld met het Ministerie van Onderwijs van de Palestijnse Nationale Autoriteit, jeugdadviseurs en UNFPA Jerusalem over de preventie en aanpak van gendergerelateerd geweld op school. Karen De Wilde introduceerde de groep tot het Sensoa Vlaggensysteem. Een instrument voor begeleiders en directie om seksueel grensoverschrijdend gedrag bij kinderen en jongeren in te schatten, bespreekbaar te maken en te voorkomen. De aanpak van gender-gerelateerd geweld op de Palestijnse scholen onder de Palestijnse Autoriteit werd daarna voor ons uit de doeken gedaan. Het project kwam tot stand met steun van de Belgische ontwikkelingssamenwerking.
Voor de Antwerpse jongeren was het slikken toen hun Palestijnse peers over het leven tijdens de lockdowns getuigden. Raids in vluchtelingenkampen bleven doorgaan, jongeren zagen de huizen van hun buren gesloopt worden en familieleden kregen te lijden onder administratieve aanhoudingen. Het leven in een context van bezetting maakte de pandemie dubbel zo hard en daar werden de jongeren hier best stil van.
Naast de sessies met jongeren werd uitgewisseld met het Ministerie van Onderwijs van de Palestijnse Nationale Autoriteit, jeugdadviseurs en UNFPA Jerusalem over de preventie en aanpak van gendergerelateerd geweld op school. Karen De Wilde introduceerde de groep tot het Sensoa Vlaggensysteem. Een instrument voor begeleiders en directie om seksueel grensoverschrijdend gedrag bij kinderen en jongeren in te schatten, bespreekbaar te maken en te voorkomen. De aanpak van gender-gerelateerd geweld op de Palestijnse scholen onder de Palestijnse Autoriteit werd daarna voor ons uit de doeken gedaan. Het project kwam tot stand met steun van de Belgische ontwikkelingssamenwerking.