Op 9 juni 2024 vinden de volgende regionale, federale en Europese verkiezingen plaats in België. Dit betekent dat er nieuwe lijnen worden uitgezet voor de komende 4 jaar. Ook op vlak van internationale Seksuele en reproductieve gezondheid en rechten (SRGR) zien we kansen die we niet mogen missen om duurzame vooruitgang te boeken.
Naar 0,7%
België engageerde zich, net als andere hoge inkomenslanden, om minimum 0,7% van haar Bruto Nationaal Product (BNP) te besteden aan ontwikkelingssamenwerking. Echter, in 2021 zat België met 0,46% ver verwijderd van dat streefdoel en bungelde het onder aan het Europees gemiddelde. Het is cruciaal om te begrijpen dat gezondheid, zeker in een geglobaliseerde wereld, niet aan onze landsgrenzen mag stoppen.
Verankeren van SRHR in partnerlanden
Niet alleen het budget van België is belangrijk., Om echt een verschil te maken moeten we seksuele en reproductieve gezondheid verankeren in de samenwerkingen met partnerlanden. Om seksuele gezondheid en rechten in deze samenwerkingsakkoorden te verankeren is actuele kennis over deze thema’s noodzakelijk. Helaas investeert de overheid niet structureel in het opleiden en bijscholen van professionals over de actuele uitdagingen en aanpak van seksuele gezondheid. Dit gebrek aan investering is zorgwekkend, gezien het feit dat verschillende aspecten van seksuele en reproductieve gezondheid en rechten momenteel onder druk staan, zoals het recht op abortus en LGBTQI+ rechten in landen zoals Polen en Hongarije.
Coalities tegen antidemocratische bewegingen
In internationale onderhandelingen en op internationale fora zoals de VN en de EU worden seksuele en reproductieve rechten aangevallen. De term gendergelijkheid wordt tegenwoordig zelfs in vraag gesteld. Daarom moet België coalities vormen om weerstand te bieden aan dergelijke antidemocratische bewegingen die proberen de klok terug te draaien en seksuele en reproductieve rechten te ondermijnen.
Lees meer over Sensoa’s 15 prioriteiten voor de toekomst rond seksuele gezondheid op regionaal, nationaal en internationaal vlak